1) Co je třeba udělat, než elektrárna začne vyrábět proud?
Fotovoltaika se nezapíná hned po instalaci. Nejprve se musí připojit k distribuční síti. O to se postaráme za vás. Žádost o tzv. první paralelní odešleme hned po revizi zařízení.
Distribuční společnost má na vyřízení žádosti několikatýdenní lhůtu. Obvykle se daří domácí solární elektrárny připojit do čtyř až šesti týdnů od instalace.
S připojením souvisí i výměna elektroměru, kterou provádí distribuční společnost. Standardní elektroměr je třeba nahradit tzv. čtyřkvadrantním, který umí měřit toky energie oběma směry – ze sítě i do ní. Díky tomu je možné nejen vyúčtovat odběr, ale i případné přetoky z vlastního zdroje. Zástupce distribuční společnosti se s vámi dopředu domluví na konkrétním termínu. Vedle výměny elektroměru také zdokumentuje fotovoltaické panely a zkontroluje střídač.
Kde může nastat problém: Někdy se připojení zdrží kvůli tomu, že elektroměrný rozvaděč – tzv. „sloupek“ – neodpovídá požadavkům distribuční společnosti. Každá společnost má bohužel jiné požadavky, které se navíc průběžně mění, a splnit je nemusí být tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Výměnu pro vás rádi zajistíme také, v problematice se orientujeme a pro klienty tyto vícepráce standardně děláme.
Jakmile distribuční společnost fotovoltaiku oficiálně připojí, je potřeba ji zapnout. Pokud si nejste jistí, jak na to, podívejte se na video návody na našem YouTube.
2) Jak zjistím, jestli elektrárna funguje a kolik vyrábí?
O své fotovoltaice můžete mít dokonalý přehled díky monitoringu. Online monitoring je k dispozici 24 hodin denně. Přihlásit se do něj dá jednoduše z mobilu, tabletu i počítače. Kdykoli a odkudkoli.
Přihlašovací údaje klientům posíláme e-mailem, když se vyřizuje žádost o připojení k distribuční síti. Získají je ještě před aktivací elektrárny a můžou se pak snadno přesvědčit i o tom, že spuštění elektrárny zvládli správně.
Výhodou 24/7 monitoringu je především to, že kdykoli vidíte reálné hodnoty aktuálního stavu: kolik panely vyrábějí, jestli energie ze střídače směřuje do spotřebičů v domě, ohřevu vody, do baterií, nebo jestli vznikají nevyužité přetoky. Pokud by náhodou došlo k problému – například by přestal fungovat střídač – z aplikace to ihned zjistíte.
3) Jak využiji elektrárnu na maximum?
Díky monitoringu můžete svou spotřebu energie optimalizovat tak, abyste vlastní zdroj využívali co nejefektivněji. Zbytečným přetokům zabráníte třeba tím, že k elektrárně připojíte energeticky náročné spotřebiče jako pračku, myčku, sušičku a budete je zapínat v čase, kdy fotovoltaika vyrábí nejvíc.
Pokud ani takto nezabráníte, vyplatí se pořídit si od dodavatele elektřiny tarif, který umožňuje vykupovat přetoky za aktuální tržní cenu.
4) Co dělat, když vypadne proud?
Podle varianty záložního systému back-up postupujete při obsluze Vaší fotovoltaiky podle instrukcí, které vám sdělil předávající technik. U varianty zálohy na vybrané okruhy nebo záložního systému pro dvě zásuvky je tato funkce plně automatická a nemusíte nic dělat. Jakmile se obnoví dodávka z distribuční sítě, fotovoltaika se znovu sama přepne do standardního režimu, takže dál budete mít elektřinu k napájení klíčových spotřebičů, elektrických zásuvek nebo třeba Wi-Fi. Pokud je vaše fotovoltaika rozšířena o zálohu na celý váš dům, v případě výpadku dodávek elektřiny musíte sami manuálně přepnout na rozváděči přepínač do polohy Back-Up.
Co když dojde k delší odstávce: Jednou za čas dodavatelské společnosti dopředu hlásí plánovanou odstávku. U bateriových systémů je vhodné zajistit, aby baterie byla nabitá na 100 %.
Jiné je to u bezbateriových sestav. I tam platí, že při výpadku není třeba se o cokoli starat. Rozdíl je ale v tom, že výpadkem nebo odstávkou se vypne i celá fotovoltaika. Není tedy možné spoléhat na to, že pokud bude svítit sluníčko, nabijete si mobil z vlastního zdroje.
5) Co dělat, když hoří?
To samé, co při výpadku sítě. Pokud jde o fotovoltaiku, není třeba dělat vůbec nic. Hasiči přesně vědí, jak mají postupovat. Pro vás v tu chvíli žádné zvýšené riziko nepředstavuje, ani v případě že máte bateriový systém. U našich sestav využíváme nejmodernější LiFePO4 baterie od osvědčených výrobců. Všechny mají opravdu odolný ochranný obal, který je chrání před mechanickým poškozením i při požáru. Pokud byste se pokoušeli požár v blízkosti baterie hasit sami, tak určitě ne vodou ani standardním pěnovým přístrojem, protože voda i pěna jsou vodivé.
6) Co když nasněží?
Zima je obecně obdobím, kdy potenciál fotovoltaiky klesá, protože dny jsou krátké a slunce je nízko nad obzorem. Přesto to neznamená, že by elektrárna vůbec nevyráběla. Zima jako taková jí nevadí. Pokud však panely zapadají sněhem, podle odborníků nezbývá než počkat, až sníh sám roztaje.
Rozhodně sníh ani námrazu z fotovoltaiky neodstraňujte. I jemné koště může povrch panelů poškrábat, a tím snížit jejich celoroční výkon. Na těch pár sněhových dnů, kterých v našich klimatických podmínkách opravdu není tolik, se vyplatí nechat vše na sluníčku. Na černých panelech sníh taje rychle, a jakmile začne vyrábět aspoň jeden článek, rozehřeje i ostatní.
7) Mám se o sluneční elektrárnu nějak speciálně starat?
Fotovoltaika je v průběhu celého roku prakticky bezúdržbová. Takže kromě počátečního zapnutí s ní vlastně nemusíte dělat nic. Jen zhruba jednou za čtyři roky se vyplatí objednat si u instalační firmy pravidelnou revizi. Technici prověří, že vše funguje, jak má. Je doporučeno dvakrát za rok panely neinvazivně umýt vodou od nánosů prachu.